


Veel plezier met Mrs. F. kijken bij
je wordt over 5 seconden doorgelinkt, of ga nu door naar retailer

Mrs. F.
Geen bronnen beschikbaar.
Samenvatting
Stelt u zich een "drijvend" theaterpodium voor, gebouwd in het hart van Makoko, Nigeria's grootste sloppenwijk aan het water, waar tot 250.000 bewoners in kleine houten huizen op palen vlak boven het water wonen. Honderden bewoners omringen het 'drijvende' podium, velen in kleine houten bootjes. Een kleurrijke cast van jonge vrouwen uit Makoko loopt door het publiek en over een smalle houten brug die naar het podium leidt. Op de achtergrond de skyline van Lagos en de lichten van de Third Mainland Bridge, de aorta van Lagos die elke dag meer dan een half miljoen auto's de stad binnen voert. Verscheidene Balés (koningen) van Makoko, dominees, priesters en "area boys" (misdadigers) zitten op comfortabele plastic stoelen dicht bij het podium. Ze kijken geduldig toe en praten wat onder elkaar. Er valt een stilte als Ifeoma - bekend als mevrouw F. en regisseur van het stuk - het publiek toespreekt. Zij zullen getuige zijn van een uitzonderlijke theatrale vertelling: een persoonlijke boodschap van jonge vrouwen uit Makoko die voor het eerst op het toneel de ernst van de overheersing door mannen en de mishandeling van vrouwen tot uitdrukking brengen. Zal Ifeoma er met deze voorstelling in slagen een boodschap over te brengen over een fundamentele kwestie in de samenleving en mensen inspireren om hun geloof te veranderen? Ifeoma heeft haar voorstelling Hear Word! al aan tienduizenden mensen over verschillende continenten opgevoerd. Hear World! is gebaseerd op waargebeurde verhalen en gaat over de onderdrukking, de beperkingen en het geweld waarmee vrouwen dagelijks te maken hebben in hun huwelijken, bij de opvoeding van hun zonen en dochters en bij het voorzien in hun levensonderhoud. Uniek aan het stuk is dat het de vrouwen zelf bestempelt als belangrijke poortwachters van een patriarchaal systeem. Ifeoma cast acht jonge vrouwen uit Makoko die aan hetzelfde lot zijn onderworpen als veel vrouwen in Nigeria. Ifeoma zal hen de middelen en de steun geven om op te treden naast de meest geprezen actrices in Nigeria, waaronder Joke Silva, Bimbo Akintola en Elvina Ibru, om zo voor zichzelf op te komen en een verschil te maken in hun gemeenschap. Ifeoma's plan om in Makoko op te treden is moedig; voordat zij kan beginnen, moet zij de weerbarstige bewakers van het patriarchaat en de religie overwinnen. "Slowly, slowly, catchee monkey", is wat ze in Nigeria zeggen: wat betekent dat je voorzichtig en omzichtig te werk moet gaan als je iets wilt bereiken. Dat is dus wat Ifeoma zal doen. Jacqueline, een 17-jarig meisje uit Makoko, heeft van Ifeoma's plannen gehoord. Ze is opgewonden om mee te doen aan de toneelvoorstelling. Jacqueline is een ambitieus en sprankelend karakter. Ze gaat naar school net buiten Makoko en wil dokter, actrice en advocaat worden. Al op jonge leeftijd heeft ze te maken gehad met seksuele intimidatie, wat invloed heeft gehad op de manier waarop ze naar mannen kijkt en zich in de gemeenschap gedraagt. Jacqueline is vastbesloten haar doelen te bereiken en om te gaan met de door mannen gedomineerde omgeving. Ze realiseert zich dat Ifeoma een zeldzame kans kan zijn om de op gender gebaseerde onderdrukking aan te pakken en tegelijkertijd een stap in de richting van haar dromen te zetten. Maar ook al zal Ifeoma haar beschermen, ze beseft dat de gemeenschap zal toekijken en dat Ifeoma's invloed beperkt zal zijn en voor een beperkte periode. Hetzelfde kan gezegd worden van de andere vrouwen in de gemeenschap die voelen dat dit hun kans is om op te staan tegen de mannelijke overheersing en verandering in gang te zetten. De film Mrs. F. laat zien hoe Ifeoma met een krachtige artistieke productie omgaat met haar innerlijke persoonlijke strijd om erkenning en het misbruik en de onderdrukking van vrouwen. Enkele maanden na de voorstelling zien we geen radicale veranderingen, maar sommige vrouwen tonen een nieuw bewustzijn en zij die optraden tonen eenheid, vertrouwen en verdedigen zich sterker dan voorheen. "Wat wij naar Makoko hebben gebracht was goed", zei een van de lokale speelsters na het toneelstuk. Een van de mannen zei: "Als we vrouwen niet mondiger maken, bedriegen we onszelf". Deze reflecties bewijzen dat er een zaadje is geplant dat uiteindelijk zal bijdragen tot een transformatie.